Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.01.2011 15:05 - Кулски говор
Автор: monarchism Категория: Политика   
Прочетен: 2660 Коментари: 0 Гласове:
4



  image

    Северозападните говори, към които спада и Кулският, не представляват пълно диалектно единство. Носителите им живеят на територия, започваща от Източна Сърбия и достигаща до поречието на р. Вит - т.н. “ятова граница” и от Стара планина до р. Дунав. Както във всички големи равнини, така и тук е имало масови и продължителни преселвания, които са довели до големи етнографски проблеми и сложни говорни кръстосвания. Старите западни мизийски говори са били разкъсани на части и са се обособили главно Видинско-ломският и Белоградчишко-трънският диалекти. Те спадат към т.н. западни - екави говори - млеко, бел, леп, легам, за ралика от източните - якави говори - мляко, бял, хляп, лягам.
     По географско положение Кулският говор би следвало да бъде отнесен към западните - екави говори, но това не е така. Хората от Кула якат, защото коренното население на града и няколко околни села са преселници от Тетевенско, където се употребява източнобългарско наречие. Всъщност е оформена една островна говорна област с “я” произношение, в която даже се прекалява с якането пред шипящи съгласни ж, ч, ш и групата шт, едно отклонение от нормативните звукови закономерности: чиряша, мяшано, няшто и в едносричните думи цяф, мя - мех и др.

      Освен засиленото якане, от Тетевенския говор са останали: наличието на сричкотворните р и л на мястото на звуковете ър/ръ и ъл/лъ: бла - бълха, ркам - хъркам, крк - кръг и др.; окончанието “е” за множествено число на минали действителни причастия: биле, одиле, носиле и др.; личното местоимение за 1. л. ед. число - азе, вместо разпростране ното за западните говори - я. Но носителите на Кулския говор не са запазили най-характерната особеност на Тетевенския изказ - широкото “е”, което се явява на мястото на старобългарската голяма носовка: беда - бъда, пет - път, кешта - къща, което е още едно доказателство за сложните говорни кръстосвания.
     От стария Мизийски говор се е запазила липсата на съгласната “х” в началото и средата на думата: апка - хапка, дрей - дрехи, бяме - бяхме и др.
     Кулският говор се различава от съседния му Видинско-ломски говор главно с употребата на частицата за бъдеще време “ште”, вместо “че”: ште одиме - че одиме и личните местоимения азе, той, кя, то вместо я, он, она, оно. От друга страна Белоградчишко-трънският говор се противопоставя на Кулския главно с произношението на звука “ъ” в “у”: мука - мъка, рука - ръка, пут - път и др...

www.yybooks.hit.bg/Rechnik/Dichev.htm




Гласувай:
4
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: monarchism
Категория: Политика
Прочетен: 1745133
Постинги: 205
Коментари: 2305
Гласове: 2544
Календар
«  Януари, 2020  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Блогрол
1. Новъ Завeтъ
2. Блогътъ на Мартинъ (Crusader)
3. Блогътъ на Роялистъ
4. Блогъ - Иконимика за масите
5. Блогътъ на Меркаторъ
6. Блогътъ на Каравеловъ
7. Блогътъ на Димитъръ (thetrooper)
8. Журналътъ на Антонъ
9. Блогъ "Борба за Силна България"
10. Блогъ "Гота" - сайтъ за Българската аристокрация
11. Блогъ "Дворцова свита"
12. Блогъ "Дворците въ България"
13. Блогъ "Аристокрация БГ"
14. Националенъ светогледъ
15. Моятъ каналъ въ Youtube
16. Патриархътъ на Българската история - д-ръ Ганчо Ценовъ
17. "Кроватова България и покръстването на българите"
18. Книги на Монархическо-консервативенъ съюзъ
19. Монархически организации въ света
20. Списание "Геополитика"
21. "Консервативно - монархически клубъ" - Полша
22. "Право и справедливостъ" - Полша
23. Националенъ Консервативенъ Форумъ
24. "Македонска Трибуна"
25. Политически партии и организации, на които симпатизирамъ
26. Великите учени за Вярата си въ Бога
27. Бразилска монархия - принцъ Луишъ де Браганша
28. Църква на истинските православни християни
29. Документи за Църквата на истинските православни християни