2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. kvg55
5. wonder
6. planinitenabulgaria
7. varg1
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. getmans1
12. deathmetalverses
13. stela50
14. samvoin
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. samvoin
8. bateico
9. mimogarcia
10. getmans1
“Джендър образование” стартира през 1997 г. като превантивна програма и част от проекта “Елиминиране на насилието над жени чрез проучване на проблема и образоване на обществото”, осъществен в партньорство с неправителствената организация “Защитници на човешките права от Минесота”- САЩ. Това става ясно от сайта на Фондация “Джендър проект в България”. Сред спонсорите на проекта са Фондация “Отворено общество”, Съветът на Европа, базираният в САЩ Глобален фонд на жените, Националният демократичен институт и др. Какво представлява въпросната програма, къде, как и защо се прилага – разбираме от сайта на организаторите gender-bg.org. Ето какво пише там:
Бившият председател на Народното събрание и настоящ министър на правосъдието Цецка Цачева е сред приятелите на Фондация “Джендър проект в България”.
В рамките на проекта бе предоставена и адаптирана към българските условия методика за обучение на учители по следните проблемни области: Що е джендър и джендър роли; правата на човека; правата на жените и децата като част от общочовешките права; насилието във всичките му форми – домашното насилие, трафика на жени и деца, сексуалното насилие; национални и международни законодателни практики и институции; семейно планиране и сексуално здраве;
Пилотната програма се проведе през първия учебен срок на учебната 1997/8г. в две училища в София в 11 клас/смесена група/ и 9 клас/само момичета/.
Възраст от 10 годишни до 18 годишни. Фондацията организира обучителен семинар за учителите и педагогическите съветници, включени в проекта, като акцентът падна върху интерактивните методи на преподаване. Бе създадена библиотека с тематична литература на български и английски език и видеотека.
В третия кръг – учебната 1999/2000г. в проекта се включиха детска градина в гр.Смолян, студентите от Педагогически факултет/Смолян/ и 20 училища от цялата страна. Общо – 400 деца на възраст от 4 години до 21 годишни. Активното участие на учебни заведения за деца в неравностойно социално положение и деца в риск от Дома за деца и юноши-Враца и момичетата от Възпитателното училище интернат в с. Подем на практика доказа, че “Джендър образование” е отворена и приложима за деца от всякаква възраст и с различен социален статус.
Кръглата маса, организирана от “Джендър проект в България” с финансовата подкрепа на “Отворено общество” се опита да даде отговор на различни професионални въпроси, свързани с методиката, обхвата и бъдещата стратегия за развитие на програмата “Джендър образование”.
В рамките на проект “Кампания срещу насилието над жени”, финансиран от UNIFEM TRUST FUND през 2000/2001г. към програмата се присъединиха 704 деца на възраст от 4 до 17 години от цялата страна / смесени групи/.
За първи път се експериментира идеята да се създаде Регионален център в гр.Перник който включи в “Джендър образование” всички учебни заведения в града с активното партньорство на местната власт, Педагогическия инспекторат , медиите.
Откъси от есета, написани от ученици, преминали през джендър обучение:” Няма по-голяма сила и закон против насилието от човешката любов, която сякаш е останала във вълшебните приказки ”
Виктория, IV клас, 21 ОУ “Алеко Константинов”, Пловдив
“Насилието – това е въпросът, който занимава цял свят. С него ние се сблъскваме ежедневно. Виждаме го по телевизията, по страниците на вестниците, на улицата, та дори и в училище.
Най-често жертви на насилие са деца, жени възрастни. Много често в училище виждаме как по-големи се държат грубо с по-малки ученици. Или момчетата нападат момичетата. Мисля, че тези деца се държат така защото, може би, някой друг се е държал зле с тях и те сега искат да повдигнат самочувствието си. Интересно ми е защо не избират равни на себе си, а винаги нападат по-слаби.
Иска ми се, да стане така, че да се слуша за добри отношения между хората и тази ужасна дума НАСИЛИЕ да се чува все по-рядко.”
Радослав, IV клас, 21 ОУ “Алеко Константинов”, Пловдив
Всеки човек живее сам за себе си, но във всекидневието, което му предлага животът, той свързва своето настояще и бъдеще с други хора, различни от него. Да, всеки човек може да общува с всеки друг, който е създаден, отгледан и развит по различен начин.
Но каква е тази степен на определеност “различен”? Различен? По какво? Всеки човек възприема тази така наречена “дума”, използвана всекидневно и от всички, по различен начин. Различен по произход, раса, по цвят на кожата. Различен от социална гледна точка. Различен по характер и възраст. Но какво значение имат тези различия…Не може един човек да си избира хора, с които да общува през целия си живот. Та времето лети, дните и времената се менят, хората идват на този свят и заминават и ние трябва да използваме силата на този кръговрат, опознавайки, общувайки с други хора, които е естествено да са различни от нас. Тази дума “различен” не би трябвало да ни притеснява, защото тя прави интересното в нашия живот. Да се запознаеш, да видиш, да почувстваш различното, от това което си.
Така, че всеки човек живее, за да опознае и гледа. Всичко извън неговия живот, извън него самият е различно и непознато. Но то е непознато, защото ние не сме протегнали ръка към него. Стига да поискаме, ще влезем в него, и в това няма нищо страшно.”
Даниела, VIII клас, IV-та езикова гимназия – Варна
Всички хора имат право да вземат решения. Децата също. Въпреки, че са малки и непълнолетни и те имат права. Преди един човек да стане възрастен, той е бил дете. Децата са бъдещето на човечеството. Ако те не се научат да вземат решения още от малки, когато пораснат ще станат плахи и нерешителни хора…
Възрастните мислят прекалено много за дребните неща и просто си губят времето. А едновременно забраняват на децата това, което те самите не могат да направят. В някои моменти се налага да вземаме своето решение бързо. Тогава трябва да разчитаме на опита и интуицията си. За да вземе едно дете решение то трябва да различава доброто от лошото на което се учи постепенно и постоянно. Смятам, че децата трябва да вземат решения, за да се подготвят за живота.
Андрей, VII клас, с. Паталеница
ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВАТА
- Основен проблем при реализирането на тази програма се оказа фактът, че по-голяма част от участниците бяха с формирани вече и затвърдени стереотипни нагласи към мъжките и женските роли в обществото, което налагаше първоначалното им преодоляване, за да е възможно изграждането на ново непредубедено разбиране и отношение към проблема за равноправието на половете в социалното пространство.
- Тъй като децата трудно разграничават реалната от желаната ситуация, често се стигаше до идеализиране на собствените способности и възможности, а също така и на характеристиките на пола, към който принадлежат. Отъждествяването между реалността и желанието изкривява и опорочава анализа на разглеждания проблем, като вози до опростяване и елементаризиране.
- Учениците трудно реализират прехода от конкретната ситуация или казус към общия извод. Това най-ясно се откроява във невъзможността при споделяне на личен опит да се изтегли най-важното и същественото. В такива ситуации опасността от “разводняване” на обсъжданията е най-голяма.
Албена Раленкова – 51 СОУ “Ел. Багряна”, София
ОСНОВНИ ПРИНИЦИПИ НА ОБУЧЕНИЕТО:
- Избягвайте простите отговори на сложни въпроси
- Утвърждавайте индивидуалния женски опит
- Избягвайте болезнени сравнения
- Стремете се към прецизно изразяване и избягвайте стереотипите
- Ограничавайте йерархичния подход
- Създавайте условия за свобода на мненията
- Бъдете отзивчиви при проблемите с приобщаването
ГЛАСОВЕ